sábado, 5 de abril de 2008

LES TIC EN L´EDUCACIÓ INFANTIL (2°PART)

Llibre:"Les TIC en l´educació infantil"
Autors: Jordi Cases i M.Roser Torrescasana
Editorial:UOC

COMENTARI Capitol 4 i 5

El capítol 4 és centra en l´organització de les TIC a l´aula.On es planteja dues questions:
-Ordinadors a l´aula?
-Aules d´ordinadors?
On degut ha l´augment d´ordinadors i periférics als centres es planteja dues formes de treballar amb estos,incorporant plenament les TIC en la feina educativa diaria o com a suport de treball en l´aula d´informatica.La desició d´una opció o altra esta en mans de l´equip directiu juntament amb els coordinadors de cicle i la comisió informatica,on es veura reflectida en el disseny de projecte de les TIC.Tots estos organs deuran comparti-ho amb el claustre on este prendra la decisió definitiva.

Aquesta decisió afecta a la manera de treballar de l´escola.Ja que s´incorporen els ordinadors a les aules, cada aula deura tindre ,almenys,quatre ordinadors ben instal.lats i connectats a la xarxa eléctrica i informatica.On el treball individualitzat dels alumnes a partir del treball per racons junt amb la disposició de fonts d´informació potents afavoreixen ,les recerques,projectes i treballs cooperatius que van realitzant.En canvi l´aula d´ordinadors és una organització original dels primers ordinadors a l´escola,la qual serveix d´alfabetització tecnológica,es adir, tots junts aprenem a fer funcionar una aplicació.

Amés de la questió dels ordinadors hi ha altres aparells com : el canó de projecció,camera de fotos i de vídeo, pantalles tactils(sobretot per a P3,amb dificultats de coordinació ull-ma)que se poden incloure en classe.

Un aspecte primordial per a que l´incorporació de les TIC a l´aula siga favorable és una espai agradable,harmonic, amb mobiliari practic i adaptable a les necessitats i organitzat per zones diferenciades (racons).Aquest espai ajudara als infants a créixer,a ser més autónoms , a potenciar la seua relació amb els altres,utilitzant el llenguatge escrit i oral com a mitja de comunicació i aprovocar situacions de creativitat .

Per tant el millor model d´ aula és ordinadors a l´aula.

Dins d´aquesta opció ens plantejarem quin tipus d´agrupaments per a cada activitat, en funció del grup-classe, per exemple:gran grup(utilitzant el canó),grup petit(plantejant estratégies d´aprenentatge),per parelles(potenciant el treball col.laboratiu)i individual( respectant el ritme d´aprenentatge).


El capítol 5 és centra en proporcinar recursos didáctics amb direccions de webs molt interesants. Com la pagina del "JClic" ,en la qual ens podem baixar el programa per a realitzar nosaltres mateixa activitats de puzzles,relacions, vocabulari,presentacions per als nostres nens adaptades a les seues necessitats.Encara que també hi ha activitats realitzades les quals també les podem utilitzar.

Una altra página que m´ha paregut molt interesant és la de www.edu365.cat,la qual té nombrossos recursos dividits en apartats.Jo he entrat a la zona d´infantil on hi han jocs,música(videoclips infantils),matematiques(comptar,series...),dibuixos per a pintar,el cos,activitats de llegir i ecriure amb molts colors i sons.He realitzat diverses activitats i inclós jo he aprés noms de verdures i fruites en valencia que desconeixia.Pert tant aquest recurs no deu faltar en els favorits d´un docent d´infantil.

Altra pagina, és centra dins de l´area de descoberta d´un mateix és www.lacenet.org/sentits, la qual es centra en un personatge "Salix i els sentits" un pallasso el qual porposa un projecte dels cinc sentits per Internet .On dona recursos per a les metres i despres només demana que es plasme amb fotografies i comentaris per part de les mestres el resultat final tras haver realitzat l´activitat, per a comparti-la amb la resta de participants del projecte.Cada sentit té una proposta didactica, un conte,dibuixos,l´apartat del que hem fet, on les mestres ho comparteixen i un apartat d´altres recursos on apareixen les activitats del clic,la receta en el cas del sentit del gust...I en cada sentit hi ha un correu de referencia per si hi tenim algun dubte per exemple de la receta(gust),música(oida),etc.

He visitat la pagina de l´area de l´entorn natural www.lestresbessones.com on com aspecte nou apareixen el contes de les bessones narrats amb imatges.Hi ha un apartat de receptes per a cuidar el món hon plasmen unes normes basiques en la vida del nen com tancar l´aixeta quan es raspallen les dents o s´ensabonen les mans.Altre de jugar a retallar i pintar,de decorar l´ordinador, de karaoke,etc.

L´última web que he vistat ha sigut la de www.dibujosparapintar.com de l´area de comunicació i llenguatge on he trobat una gran diversitat d´ imatges amb color i per a pintar classificat per categories.

Per acabar dir que aquest llibre dona unes pautes de com introduir les TIC l´educació infantil,donant un exemple a seguir d´una aula ideal ,proporciona pagines web ideals per a treballar amb els nens i recursos per als docents.Per tant aquest llibre es una lectura obligatoria per a tot docent que estiga obert a les possibilitats educatives que tenen les tecnologies considerant-les com una eina més en la feina diaria de la classe,sense oblidar la pissarra de guix.


No hay comentarios: